Nu esti logat pe BodyRock.ro!

Login | Nu ai cont? Inregistreaza-te!



Care sunt beneficiile suplimentelor ZMA?


zmaIn magazinele cu suplimente nutritive pentru sportivi, alaturi de o multime de alte produse, vei gasi un produs numit ZMA, pe care culturistii il folosesc datorita presupusei sale actiuni de stimulare a nivelului testosteronului. Si cum testosteronul este principalul hormon care stimuleaza hipertrofia musculara, este evident ca orice produs care este prezentat ca avand acest efect va fi la mare cautare printre cei din lumea culturismului.

Ajuta suplimentul ZMA la cresterea testosteronului?

ZMA este prescurtarea de la zinc si magneziu aspartat (insa acest supliment contine de obicei si vitamina B6, care este inclusa deoarece stimuleaza absorbtia zincului si a magneziului). ZMA a fost introdus prima data pe piata suplimentelor de catre Victor Conte, un producator de suplimente nutritive care a fost recent implicat intr-un scandal legat de substante dopante, pentru care a facut 4 luni de puscarie, dar in cele din urma a fost eliberat din lipsa de probe.

Conte a facut o serie de studii pe sportivi, analizand nivelul mineralelor din corpul acestora si a observat anumite deficiente ce apar in conditii de efort de lunga durata. El a analizat nivelul mineralelor la 250 de jucatori din NFL si a tras concluzia ca peste 75% dintre acestia prezentau un deficit de zinc sau de magneziu. Aceasta descoperire l-a facut sa inceapa sa produca supliment de ZMA.

Ok, acum ca am facut o mica introducere pentru acest supliment sa raspundem si la intrebarea care sta pe limba tuturor celor care isi doresc sa cumpere ZMA: mareste ZMA nivelul de testosteron?

Raspunsul la aceasta intrebare este dat de nivelul zincului din organism, mai exact asta ar insemna ca o carenta de zinc ar trebui sustinuta cu ajutorul unui supliment de zinc. Totusi, concluzia multor cercetatori este ca, daca nu exista un deficit de zinc, administrarea lui suplimentara nu aduce o gramada de beneficii organimului.

In acest studiu, al relevantei zincului pentru sportivi, au fost analizati 30 de jucatori de fotbal american. Un grup de 15 sportivi a primit o substanta placebo, in timp ce alt grup de 15 jucatori a primit ZMA. Cei care au luat ZMA au inregistrat o crestere cu 30% a nivelului de testosteron, in timp ce grupul placebo a inregistrat o crestere doar de 10%. Pe de alta parte, grupul placebo a prezentat o scadere cu 21% a nivelului hormonului de crestere IGF-1, iar grupul ZMA nu a inregistrat nici o modificare in acest sens. Dupa opt saptamani de antrenament cu greutati, grupul ZMA a obtinut o crestere cu 11,6% a masei musculare, in timp ce grupul placebo a obtinut o crestere de doar 4,6%.

Pe de alta parte, se pare ca exista studii care nu au reusit sa demonstreze ca ar exista vreo legatura intre administrarea de ZMA sau placebo si efectele asupra rezistentei musculare, compozitiei corpului sau greutatii cu care se poate face o repetare maxima (1RM) la impins de la piept sau la presa pentru picioare sau de altfel oricare alt parametru studiat.

Imbunatateste ZMA calitatea somnului?

Un alt presupus efect al administrarii de ZMA este ameliorarea calitatii somnului. Se presupune ca deficienta de magneziu ar provoca tulburari ale somnului si ca administrarea suplimentara de magneziu ar imbunatati semnificativ calitatea somnului. Totusi nu exista suficiente studii care sa arate cu certitudine ca acest lucru este corect.

Poate unii dintre voi isi pun intrebarea daca mai este nevoie sìa ZMA in cazul in care deja iau un complex de multiminerale. Ideea este ca nu toate complexele de multiminerale contin doze suficiente de zinc si magneziu, in special pentru cei care fac antrenamente foarte intense. Pe de alta parte, aspartatul de magneziu din ZMA are o biodisponibilitate mai buna decat oxidul de magneziu care se gaseste in majoritatea complexelor de vitamine si minerale.

Concluzia este ca ZMA are utilitatea lui, dar se recomanda in principal celor cu deficiente de zinc si magneziu. Nivelul magneziului este mai usor de masurat, insa zincul nu face parte din bateria de analize uzuale. Iti recomand totusi sa iti faci analizele, iar in cazul in care ai un antrenament extrem de intens, sa suplimentezi si cu un ZMA.




Partenerii nostri: Culturism.ro | Fitbody.ro | Celulita.ro | Caderea Parului.ro | Crestere Inaltime.ro

BodyRock.ro este un produs HTD Publishing