Nu esti logat pe BodyRock.ro!

Login | Nu ai cont? Inregistreaza-te!



Care este importanta testosteronului in dezvoltarea musculara


testosteronBeneficiile testosteronul au fost descoperite inca de pe vremea spotivilor din Antichitate. Multe secole mai tarziu, prin 1935 trei oameni de stiinta i-au dat denumirea de testosteron (engl. testosterone) de la testo = teste, ster = sterol, one = ketone.

Tot ce vrei sa stii despre testosteron

In jurul anilor '40, testosteronul a inceput sa fie catalogat drept unul dintre principalii luptatori impotriva fenomenului imbatranirii. Se crede ca a fost folosit pentru prima oara de soldatii germani in cel de-al doilea Razboi Mondial si apoi de loturile de haltere ale Rusiei in anii 50. Cel mai cunoscut studiu legat de cresterea musculara a fost facut abia dupa 40 de ani. Dr. Basin si colegii lui au descoperit ca, prin cresterea de 4,6 ori a nivelului de testosteron fata de cel normal, a rezultat o crestere in forta si masa musculara fara antrenament. Cresterea a fost si mai spectaculoasa cand subiectii au inceput sa se si antreneze.

Cum poate fi crescut nivelul de testosteron?

Testosteronul poate fi crescut si prin tratamente, dar si prin dieta si exercitii, ultimile doua variante fiind cele mai naturale si acceptabile. Testosteronul se pare ca se elibereaza cel mai eficient in momentul in care iti antrenezi grupele mari de muschi intr-o zona de 8-12 repetari. Din asta se deducate ca daca executam 10 serii cu o greutate moderata cu care putem executa 10 repetari, avem rezultate mai bune decat daca facem 10 serii cu greutati foarte mari a cate 1-3 repetari. De cand am inceput eu sa ma interesez despre cum functioneaza treaba cu dezvoltarea muculara, am tot citit despre legatura dintre acest proces si testosteron. Se pare insa ca recent, prin 2009-2010, anumite cercetari ar fi putut releva faptul ca testosteronul nu ar avea o importante atat de mare asupra culturistilor.

Studiul a fost facut pe 12 barbati sanatosi care nu se mai antrenasera pana atunci. Ei au fost pusi sa faca, alternativ, un antrenament pentru biceps pentru un brat, iar la celalalt antrenament si-au antrenat celalalt brat si apoi au mai executat un antrenament de picioare cu volum mare. Este evident ca in urma celui de-al doilea antrenament, nivelul testosteronului a crescut mai mult. Surpriza a constat in faptul ca acest antrenament nu a dus la nicio crestere a sintezei proteinei, forta sau masa musculara pentru brate, dupa 15 saptamani. Cercetatorii au concluzionat ca, „expunerea unui muschi lucrat la nivele ridicate de hormoni anabolici endogeni nu duce nici la hipertrofiere, nici la cresterea rezistentei musculare la tineri”.

Beneficiile testosteronului ridicat in sange

Studiul a dat niste rezultate interesante, numai ca nu cred ca se poate concluziona ca testosteronul este inutil. In primul rand, este de imaginat ca bratul antrenat singur va beneficia de pe urma cresterii testosteronului din ziua cand s-au antrenat si picioarele. In al doilea rand, subiectii au lucrat picioarele dupa brat, nu inainte, fapt care poate a impiedicat abilitatea testosteronului de a interactiona cu bicepsul. In final, cum s-a mentionat anterior, subiectii nu aveau nicio experienta in antrenamente, asa ca asta face imposibila aplicarea rezultatelor lor pe culturisti experimentati. Un alt aspect important este si ordinea in care executi exercitiile! Urmarim in general regula antrenarii grupelor mari la inceput. In cazul incercarii de a creste la brate prin antrenarea picioarelor, acest lucru devine si mai important.

In momentul in care antrenezi o anumita parte a corpului, creste cantitatea de sange care trece prin acel muschi. Asta se numeste pompare. Felul in care curge sangele in timpul antrenamentului determina schimbari si in sinteza proteinei si componentilor anabolici din muschiul lucrat. De fapt, daca lucrezi picioarele dupa brate, sangele crescut de la brate se va muta spre picioare. Din aceasta cauza, orice beneficiu asupra marimii bratelor va fi eliminat. Pentru verificare teoriei ordinii exercitiilor, un alt grup de cercetatori a intreprins un studiu asemanator primului, numai ca subiectii au executat prima dat antrenamentul de picioare, apoi cel pentru brate. Sangele cu testosteron rezultat in urma antrenamentului de picioare a fost pompat catre brate si a condus la rezultate remarcabile, asa cum era de asteptat, in dezvoltarea musculara a bratelor.

Persoanele care fac antrenamente constant difera de cele care nu fac antrenament

Diferentele intre persoanele obisnuite, neantrenate si cele care fac antrenament in mod constant sunt extrem de mari. Felul in care incepatorii cresc in forta si masa musculara nu poate fi replicat si de catre cei care au experienta. Anumite cercetari au aratat ca cei proaspeti in sport cresc in forta in 12 saptamani cu 20%, pe cand cei cu experienta in sport pot castiga numai 2-5% in forta in 24 de luni! Nivelurile de testosteron rezultate in urma antrenamentelor difera in functie de gradul de fitness la care esti. In cazul celor neantrenati, nu se modifica deloc in urma antrenamentului, pentru ca la ei in primul rand au loc modificari la nivelul sistemului nervos. Din acest motiv, testosteronul "explodeaza" in cazul persoanelor cu ceva ani de antrenamente in spate.

O persoana nu poate stii niciodata cu exactitate cum va reactiona la cresterile de testosteron. Intr-un studiu au fost analizati 23 de sportivi pe decursul a 4 antrenamente desfasurate in 4 zile diferite, folosind greutati diferite: cu 5 serii a 5 repetari cu o greutate de 85% din 1 RM, la usoare, cu 5 serii a 15 repetari cu 55% din 1 RM. Raspunsul subiectilor a fost diferit in cazul fiecarui antrenament, existand aproximativ un sfert dintre ei care au prezentat nivele inalte de testosteron si tot cam un sfert dintre ei cu nivele foarte putin crescute de testosteron.

Intr-un studiu diferit, aceiasi cercetatori au impartit aceiasi atleti in doua grupuri. Atletii din primul grup s-au antrenat, timp de 3 saptamani, cu antrenamentul care pare a le fi dat cel mai bun raspuns al testosteronului. Al doilea grupa, cu antrenamentul cel mai "ineficient". Dupa 3 saptamani, s-au schimbat: primul grup facand ce a facut al doilea grup si cel de-al doilea grup, ce a facut primul grup, tot pentru 3 saptamani. Cei care s-au antrenat cu primul antrenament, cel care dadea cel mai mare nivel al testosteronului au avut castiguri atat in masa musculara cat si in forta, 75% din cei care s-au antrenat cu protocolul cu cel mai scazut nivel al testosteronului au pierdut in marime si forta si ceilalti 25% nu au prezentat schimbari.

Cresc forta si puterea datorita testosteronului?

Cum ramane cu raspunsul de scurta durata al testosteronului pentru forta si putere? Efectele testosteronului includ si influenta asupra abilitatii sistemului nervos de a activa si recruta fibrele musculare. De exemplu, cand testosteronul este scazut si esti obosit, sistemul tau nervos trebuie sa lucreze mai greu pentru a mentine un anumit nivel de forta si putere. De fapt, fluctuatiile testosteronului pot explica de ce in anumite zile pur si simplu nu te simti in stare sa te antrenezi greu si ti-e foarte greu sa te concentrezi.

Alt studiu a aratat ca cresterea pe termen scurt a testosteronului datorat unui tip de antrenament este puternic corelata cu cresterea fortei si puterii dezvoltate la acel antrenament. Pentru a demonstra asta s-a intreprins un alt studiu. El a aratat ca, dupa un antrenament scurt de sprinturi la o bicicleta stationara, sportivii au putut face impins de la piept cu aproape 3% mai mult decat 1 RM. Dar pe termen lung ce s-ar intampla de fapt? Un factor mai important ar fi nivelul testosteronului cand ne aflam in repaus. In studiile cele mai proaspete, cercetatorii au masurat testosteronul la mijlocul noptii la atleti si au descoperit o relatie direct proportionala intre nivelul acestuia si sinteza proteinei in muschi. In plus, un studiu, care a durat doi ani si care a avut ca subiecti powerlifteri de elita finlandezi, toti cu recorduri nationale, a aratat cresteri ale testosteronului in repaus in cei doi ani de antrenamente grele. Cresterea testosteronului are o stransa corelatie cu cresterea de forta si putere. De remarcat ca schimbarile testosteronului sunt specifice activitatilor efectuate. De exemplu, atletii explozivi, precum alergatorii de 100 m, au mai mult testosteron decat fotbalistii, care, la randul lor, au mai mult decat atletii de anduranta. Aceste lucruri sugereaza ca activitatile intense de forta si putere duc la schimbari pe termen lung la testosteronul in repaus, care te pot ajuta sa devii mai puternic si mai exploziv, si la un mediu mai favorabil pentru sinteza proteinei.

Testosteronul nu poate functiona daca nu se leaga de receptorii din celule sau de pe membrana lor. tinand cont de asta, studiile au aratat ca powerlifterii au mai multi receptori decat oamenii neantrenati si de aceea pot folosi testosteronul mult mai eficient pentru crestere. In plus, alte studii au concluzionat ca schimbari pe termen scurt in testosteron duc la cresterea numarului de receptori pentru acesta. Un studiu in acest sens a comparat un grup care antrena doar picioarele cu alt grup care antrena tot corpul. Grupul din urma a aratat un varf mai inalt de testosteron si, in consecinta, mai multi receptori in picioare decat la cei care antrenau doar picioarele.

Concluzia privind importanta testosteronului

Atat schimbarile pe termen scurt cat si cele pe termen lung ale testosteronului duc la castiguri in forta, putere si masa musculara. Am mai discutat ca efectele testosteronului sunt mai mari la cei antrenati fata de cei neantrenati. In general, exercitiile de baza, cele compuse, si antrenamentul cu volum ridicat, cu greutati moderate spre grele, care iti permit 5-10 repetari, vor maximaliza raspunsul testosteronului. De asemenea, este optima antrenarea grupelor mari inaintea celor mici, dar si cuplarea unei grupe inferioare cu o grupa superioara a corpului. Avantaje insemnate se obtin prin efectuarea unui exercitiu exploziv, gen sarituri verticale sau pedalare exploziva, pentru o crestere de scurta durata a testosteronului, urmat apoi de antrenarea unei parti superioare a corpului.




Partenerii nostri: Culturism.ro | Fitbody.ro | Celulita.ro | Caderea Parului.ro | Crestere Inaltime.ro

BodyRock.ro este un produs HTD Publishing